4 lessen over (ont)spanning die ik leerde van yoga en gitaarspelen

Luisteren naar je lichaam

Toen ik als zelfstandige de afgelopen twee jaar fysieke klachten kreeg, sloeg de schrik me aardig om het hart. In het begin ging ik nog tegen de signalen van mijn lichaam in, maar er kwam een moment waarop ik alleen nog maar de controle los kon laten. Dat was ook het moment waarop ik ging luisteren naar wat mijn lichaam te zeggen had.

Dit zei mij lichaam luid en duidelijk: “Ik wil meer ontspanning, meer beweging en meer afwisseling!”
gitaar_yogi_1
Ik had net daarvoor twee opdrachten moeten afzeggen en wilde een korte pauze van twee weken nemen om daarna weer aan de slag te gaan. Dan moest er echter wel wat veranderen en dat ging niet vanzelf. Twee dingen hielpen me onverwacht enorm: mijn liefde voor het gitaarspelen en starten met yoga. (geen rust om te lezen? > meteen naar de tips)

Keep calm en play guitar

Ik was pas net begonnen met gitaarspelen toen mijn klachten begonnen, maar ik was er meteen zo verliefd op geworden dat stoppen wegens pijn ondenkbaar was. Toch had ik een half jaar lang geen andere keus. Maar omdat ik zo ontzettend graag wél wilde spelen, bleef ik naar oplossingen zoeken: Wat als ik maar vijf minuten per dag speel? Wat als ik mijn gitaar anders vast houd? Wat als ik ga staan? etc. Omdat ik zo ontzettend graag wilde, maar mijn lijf tegelijkertijd op de minste geringste spanning reageerde, ging ik echt heel goed luisteren naar wat mijn lijf wel of niet kon hebben.

Het interessante is: gitaarspelen lukt alleen door een goede combinatie van spanning en ontspanning. Voor een heldere toon moet je de snaren goed indrukken, maar de rest van je lijf moet juist heel relaxed zijn, pas dan klink het ook echt lekker. In je werk is het eigenlijk niet veel anders: een deadline is gebaat bij wat adrenaline, maar als je door je kamer loopt te stuiteren werkt dat juist averechts. De kunst zit in de balans!

Bij gitaar spelen is dat makkelijker gezegd dan gedaan als je vingers zich nog in allerlei onbekende bochten moeten wringen om de juiste akkoorden te creëren. Uit onwennigheid druk je dan vaak nog veel te hard. Ik oefen het door regelmatig even in te checken bij mijn lijf tijdens het spelen: waar span ik mijn lichaam onnodig aan? Hierdoor word ik ook op andere momenten alerter op mijn lichaamsspanning. Bijvoorbeeld als ik achter de computer zit te typen en opeens merk dat mijn kaak zich ook aanspant.

gitaar_yogi_2Mijn 2e lifesaver

Mijn lichaam wilde meer beweging dus ik dacht: ik ga wat rekken en strekken, ik ga yoga-en! Daarmee deed ik yoga achteraf bezien geen recht, want yoga blijkt zoveel meer. Mijn gespannen lijf vindt nieuwe ruimte en ontspanning in de lessen, mijn geest komt tot rust en als ik van tevoren nog wat stemmig ben, kom ik ruim een uur later opgewekt de les uit. Door yoga leer ik niet alleen de spanning in mijn lijf op te zoeken en uit te dagen, maar er ook in te ontspannen. Ik leer nog beter te luisteren naar mijn lichaam: als ik de ene les tot maximale buiging kan komen, kan het de volgende dag zomaar weer anders zijn. Geen vooraannames over wat ik kan, maar steeds weer in het moment voelen wat mogelijk is. Ook yoga werd een liefde waar ik niet meer zonder kan.

Door enerzijds naar de stem van mijn lichaam te luisteren en anderzijds mijn liefde voor muziek maken niet op te willen geven, leerde ik belangrijke lessen over spanning en ontspanning. Ervaringen die me ook in mijn werk elke dag weer helpen opnieuw de balans te vinden. Bij deze alle tips nog een keer op een rijtje.

4 tips om beter om te gaan met spanning in je werk

  1. Spanning is nodig. We spannen spieren aan om te praten en te bewegen en een deadline geeft qua spanning precies de adrenaline die nodig is om met extra focus te werken. De manier waarop je met de spanning omgaat, maakt echter het verschil. De kunst is om te ontspannen rondom de spanning en te voelen waar spanning zin heeft en waar niet. Zie ook de volgende tip:

    gitaar_budhha

  1. Daar waar spanning nodig is, ga je voor de minimaal nodige spanning. Oftewel: hoeveel spanning is er precies nodig om optimaal te functioneren. Niemand is er bij gebaat als je vlak voor een deadline als een complete stresskip je collega uitscheldt, koffie over je toetsenbord gooit en je hele lijf compleet onder spanning zet. Wat wel helpt is een gezonde spanning: een verhoogde concentratie en de drive om de klus te klaren.
  1. Breng afwisseling aan in je dag. Spanning heeft ook ontspanning nodig: blijf niet achter die computer zitten, maar maak een lunchwandeling. Of breng je boodschap persoonlijk over i.p.v. een mailtje te sturen naar een collega die één kamer verder zit. Het zijn vaak kleine acties die een groot verschil maken.
  1. Elke dag, elk moment is anders. Soms wil je lijf rusten, soms wil het dansen. Blijf steeds weer opnieuw luisteren zonder vooraannames. Luister naar je lichaam, niet alleen als het te laat is. Begin gewoon nu. Achter je computer, in de trein terwijl je facebook checkt. Af en toe even voelen: Hoe zit ik erbij? Waar span ik me aan (en is dat nodig)? Waar is het ontspannen?

Naar je lichaam luisteren kun je leren. Wat je nodig hebt: intentie, aandacht en oefening. Maar dat is weer een ander blogbericht. Nu, een jaar later, kan ik zeggen: het gaat fysiek echt een stuk beter! Maar ook ik moet mezelf nog regelmatig aan bovenstaande tips herinneren als ik weer even uit de bocht vlieg. Heb jij nog aanvullende tips? Ik hoor ze graag, laat ze achter in een reactie. 

Tagged with:
 

6 Responses to Werk ontspannen, word een gitaaryogi!

  1. Mooi gesproken 🙂 en dankje voor het delen!
    Tot ziens bij de yoga

  2. Marie-José schreef:

    Mooi Klaartje, dank je voor deze persoonlijke reflectie en de reminder op balans (als weegschaal ben ik altijd op zoek 😉 ). Ik heb ook weer genoten van de humor in je illustraties.

  3. J v/d R schreef:

    Indrukwekkend.
    Mooi en overzichtelijk, al kost het wel even tijd om het in je op te nemen.
    Laat het even bezinken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.