“Samenwerking”: zoek het op in Shutterstock en je krijgt handen, heel veel handen! Er worden handen geschud, handen op elkaar gelegd, handen grijpen elkaar vast of brengen puzzelstukjes samen. Niks mis mee, maar door het algemene karakter ook erg onpersoonlijk.

Nee, dan een op maat gemaakte illustratie! Glunder, straal, hoera! Het tovert altijd weer een lach op mijn gezicht! In de krant, in een magazine, ik kan elke keer weer blij worden van de diversiteit aan uitdrukkingen. Ik zie het handschrift van de maker, de persoonlijke en eigen manier waarop hij of zij de boodschap vertaald heeft. Het kan me verrassen of irriteren, maar hoe dan ook raakt het me.

samenwerking - jonglerenTegelijkertijd wil ik de belangrijkste reden om wél voor stockbeeld te kiezen niet ontkennen. Want laten we eerlijk zijn: het is natuurlijk een stuk goedkoper. En als je alleen op de prijs let lijkt de keuze gemakkelijk.  Toch durf ik ook die reden in twijfel te trekken. Soms zie ik bladen die van voor tot achter met stockmateriaal gevuld zijn. Ze missen kleur, uitdrukkingskracht en persoonlijkheid. De afzender is anoniem, inwisselbaar, net als de foto’s zelf. Deze bladen nodigen niet uit tot lezen, laat staan tot bewaren. Wat is dan nog de meerwaarde van die goedkope foto’s?

samenwerking - tot bloei brengenTerwijl: een op maat gemaakte illustratie voor jouw blad/krant/website/folder, voor jouw doelgroep, passend bij precies dat artikel, geeft meteen een hele eigen uitstraling! Een goede illustratie maakt je blad persoonlijk, raakt, nodigt uit tot lezen, past bij je doelgroep en zorgt voor herkenning.  Dat betaalt zich terug in een blad dat gelezen wordt, dat verbinding creëert, een blad dat bewaard wordt.

Case: personeelsmagazine Hecht van het Maastricht UMC+

Het thema “Samenwerking” kwam ook terug in verschillende artikelen die ik de afgelopen twee jaar mocht illustreren voor het personeelsmagazine van het Maastricht Universitair Medisch Centrum+. Het leuke is: elke keer had dat thema net even een andere nuance. De ene keer ging het meer over efficiënt samenwerken, dan weer over het effect van samenwerking of over het belang van samenwerking tussen verschillende afdelingen. In mijn illustraties kon ik die nuances overbrengen door het thema steeds net anders in te steken en te verbeelden. Dit in tegenstelling tot stockbeeld waarin de nuance eigenlijk altijd ontbreekt.samenwerking - efficiency
Niet alleen herkent de doelgroep zich in de illustraties door zoiets simpels als herkenbare (bedrijfs) kleding, de illustraties passen ook in de doelstelling van het blad om een persoonlijk en verbindend blad neer te zetten.

De klant aan het woord

Opdrachtgever Esther Bessems, communicatieadviseur van het Maastricht UMC+, zegt het volgende over mijn illustraties:
“Voor het Maastricht UMC+  werken de illustraties van Klaartje verhelderend en speels. In plaats van voor de hand liggende ‘we zitten rond een tafel’  foto, maken we graag gebruik van illustraties om het onderwerp op een heel andere manier te belichten en zo een eigen te draai te geven die goed aansluit bij de beeldtaal van het magazine. De toegevoegde waarde zit ‘m in haar verbeeldingskracht en creativiteit die zij omzet in illustraties die duidelijk ‘een eigen handtekening’ meekrijgen.”

Mooie illustraties + tevreden klant = blije illustrator!

 

 

Soms zit juist het persoonlijke karakter van de illustraties de samenwerking met de klant in de weg. Lees mijn blog maar over ‘de meest moeilijke klant ooit’!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.