personas´Een persona is een archetype van een gebruiker, ofwel een karakterisering van een bepaald type van gebruiker. Deze gebruikers bestaan niet echt, maar omwille van de doeltreffendheid van het gebruik van personas, worden deze wel als zodanig beschreven. Dit betekent dat een persona wordt omschreven in termen van onder andere demografie, behoeften, biografie, voorkeuren en soms zelfs foto’s. Op deze manier krijgt de persona een gezicht. ´ info: Wikipedia

persona_schaakbordVoor het blad Fonds.nl bracht ik 3 beleggers in beeld op basis van de aangeleverde profielen. Het leukste vind ik het daarbij om te verzinnen hoe ik bepaalde informatie in beeld breng. Bij één persona is er bijvoorbeeld sprake van bezoek aan de dierentuin met de kleinkinderen. Ik heb dat opgelost door op het tafeltje foto’s terug te laten komen van die bezoeken. De Citroen DS waarin deze persona rijdt wordt verbeeld door een passende sleutelhanger.

Een belangrijk uitgangspunt voor mij is om een beeld te creëren wat mooi samenhangt en ondanks de diversiteit in onderwerpen toch een kloppend speels geheel vormt. Bij de een is de stoel de centrale plek waaromheen zich alles afspeelt, bij de ander vormt het schaakbord de koppeling en bij de 3e persona is dit de auto.

En zo ziet dat er dan uit in de layout:

spread_fonds_1

 

spread_fonds_2artdirector: Marc van Meurs / vormgeving: Richard Ottema

Al met al een erg leuke opdracht om te doen. Eerder verbeeldde ik ook personas voor PostNL. Leuk om de verschillen te zien.

Tagged with:
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.