Een tijd terug werd ik in korte tijd 2 keer gemaild door studenten illustratie aan de kunstacademie. Zij hadden de opdracht gekregen een zelfstandige illustrator te interviewen en of ik even de volgende 10 vragen wilde beantwoorden. Een groepje voegde daar nog aan toe: “Als u zou kunnen helpen bent u een held!”. Ik beantwoordde beide mailtjes: “Ik vind het altijd leuk als ik studenten kan helpen, maar ik word nooit zo blij van mailtjes met antwoorden typen. Het kost veel tijd en ik vind het een onpersoonlijke manier van communicatie. Wat je wel altijd mag doen is me bellen, dan beantwoord ik graag je vragen.”

Vragen / illustratie Klaartje Berkelmans Gemiste kans
Er kwam geen reactie meer. Ik was verbijsterd en ook geïrriteerd door het gemak waarmee de vragen over de schutting werden gegooid en een oprechte interesse vervolgens uitbleef. En, nog belangrijker, ik vond het een gemiste kans! Deze studenten hadden de kans gehad meer te krijgen dan dat waar ze om vroegen, maar ontvingen nu zelfs nog minder: helemaal niks.

Het raakte me zo omdat deze studenten in een aantal jaren vrijwel allemaal zelfstandige ondernemer zullen zijn. Ondernemers die met hun creatieve passie ook heel graag hun geld willen verdienen. Ik zag hoe ze wel op de gemakkelijke manier naar buiten wilden treden, maar de extra stap niet wilden (of durfden) zetten. En daar lieten ze dus een kans liggen.

Mailtjes en digitale nieuwsbrieven worden met het gemak van een druk op de knop verstuurd, maar persoonlijk contact over de inhoud is er nauwelijks. Wat die studenten nog niet wisten, en ik wel, is dat persoonlijk communiceren een meerwaarde is voor je (toekomstige) bedrijf. Eén telefoontje kan een groot verschil maken en dat geldt niet alleen voor creatieven.

De kracht van persoonlijke communicatie: informatie, verbinding en zichtbaarheid
Als creatief én ondernemer ken ik de meerwaarde die een telefoontje heeft uit de praktijk. Dit is waarom ik graag met mijn klanten bel:

1. Informatie
Door vaker met mijn klanten te bellen, geïnteresseerd te zijn en verder te vragen krijg ik regelmatig informatie die ik nooit via de mail had gekregen. Dat kan een tip zijn om die ene art-director eens te bellen, achtergrondinformatie over een project dat binnenkort start (en waarvoor ook beeldmateriaal nodig is) of de mededeling dat sinds de overname de inkooptrajecten via andere contactpersonen lopen. Relevante informatie voor mij en voor mijn bedrijf. Kennis die nieuwe deuren kan openen. Start er binnenkort een nieuw project? Dan weet ik dat het handig is binnenkort nog eens terug te bellen. Zijn er nieuwe contactpersonen? Dan bel ik die om me voor te stellen en een portfolioboekje op te sturen.

2. ZichtbaarheidZichtbaar / illustratie Klaartje Berkelmans
Door te bellen kom je vaak over meer dan alleen zaken te spreken. Je hebt het even over de vakantie die net voorbij is, een interessante cursus die je net hebt gevolgd of over een tentoonstelling die de moeite waard is. Je laat automatisch zien dat je meer bent dan alleen je werk. Die extra informatie maakt je zichtbaarder. Het geeft je klant een completer beeld van je. Vice-versa werkt het ook: jij krijgt een completer beeld van je klant.

Voor veel opdrachtgevers ben ik niet alleen “Klaartje de illustrator”, maar o.a. ook “Klaartje die gek is op Franse patisserie” en “Klaartje die 2 weken per jaar in het buitenland op retreat gaat”. Geen spannende dingen, maar het geeft het contact en de gesprekken een ander karakter. Dat brengt me op het 3e punt: verbinding.

3. Verbinding
Het mooie van een gesprek is: het is een dynamische uitwisseling, een interactie. Juist in een gesprek kun je andere kwaliteiten van jezelf laten zien. Kwaliteiten die niet direct in je werk zichtbaar zijn maar in een werkrelatie wel belangrijk zijn: Luister je echt naar je gesprekspartner of interrumpeer je snel? Vraag je door of ben je eigenlijk niet zo geïnteresseerd? Vertel je vooral graag over jezelf of geef je juist de ander de ruimte?
Daarnaast hoor je bij een persoonlijk gesprek niet alleen de woorden, maar ook de intonatie, de tone of voice, de momenten van aarzeling. Ook dat kunnen waardevolle ingangen zijn voor een gesprek dat dieper gaat dan een uitwisseling van zakelijkheden. Door de persoonlijke interactie zijn er veel meer verbindingsmomenten met de klant. Je investeert in het contact en dat is ook voor de ander voelbaar. Zo’n contact heeft meer impact en blijft langer hangen.

Weerstand
Om nog even op de studenten terug te komen. Ik snap het wel. Ook ik ken dat gevoel van snel een mailtje sturen. Omdat het gemakkelijker is en minder “risicovol”. Persoonlijke interactie vraagt wat extra’s van je. Je hebt soms te dealen met norsheid, afstandelijkheid en afwijzing van de ander. Dat is over de mail allemaal veel makkelijker te incasseren. En toch, juist aan die ervaringen heb ik veel gehad. Het gesprek is dan wel persoonlijk, maar dat houdt nog niet in dat ik me alles persoonlijk aan hoef te trekken.

Telefoneren / illustratie Klaartje BerkelmansSimpele tip
De spontane, stimulerende en verrassende telefonische ontmoetingen laten de balans ruimschoots overslaan naar de positieve kant. Persoonlijk contact opent niet alleen mogelijkheden binnen mijn werk, het is simpelweg ook leuker. Het boort een andere groep hersencellen aan en andere vaardigheden. Het maakt mijn werk completer, uitdagender en interessanter. Dus vanuit de grond van mijn hart kan ik je de tip geven: pak eens wat vaker de telefoon wanneer je je klant echt wil spreken!

Hoe zit het met jouw weerstand om de telefoon te pakken? En wat zijn je redenen voor? Of bel je juist heel vaak met je klanten? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

p.s.
Deze week kreeg ik wederom een mailtje van een studente illustratie . Ook zij wilde me graag wat vragen stellen. Ze schreef: ”…het zou zelfs via de mail kunnen maar persoonlijk contact werd door onze docent aangeraden (en vind ik altijd wel leuker).” Mijn hart maakte een sprongetje. Er is nog hoop.

Deze blogpost verscheen ook op ondernemerstips.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.