De meest moeilijke klant ooit!
Disclaimer: elke overeenkomst tussen de man die hieronder als klant wordt genoemd en de man met wie ik al 15 jaar een relatie heb berust op zuiver toeval.
De titel was er al: Odd Man Out, oftewel: buitenbeentje. Nu het affiche nog. Het begon met kleine schetsjes.
“Nee, te verhalend”: zei de klant. Het moest conceptueler, ongrijpbaarder. Iets met een hoofd en dat daar dan dingen uitkwamen. Okay. Nieuwe schetsen en wat proefjes in collage.
Mmm, dit wat het toch ook niet. Dat met die voorwerpen was een twijfelgeval, maar de man op het bankje verdween definitief in de prullenbak. ”Kon ik niet iets tekenen?”: vroeg de opdrachtgever, dat vond hij eigenlijk veel leuker. En dat het dan echt niet verhalend werd, maar ruimte liet voor interpretatie. “Misschien alleen die man zonder iets erbij?”. Tuurlijk, geen probleem.
“Ja, dit leek er meer op”: zei de klant, terwijl hij uit al mijn uitgewerkte versies een snelle, halfbakken schets pakte. “Dit had precies de goede uitstraling, die uitgewerkte versies waren het allemaal niet”. “Te verhalend”. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!
Lichtelijk wanhopig ging ik aan de slag met de door de klant aangewezen onaffe schets. Ga maar eens een even nonchalante broek tekenen aan een bovenlijf dat bij toeval ontstaan is… Enfin, klant blij, nu de opmaak van de affiche nog. Klant zegt: “iets met karton lijkt me wel mooi, en dat daar dan die letters op staan”.
Klant zegt: “oh, het is wel erg kartonnerig zo, liever niet iets met van die duidelijke kartonstreepjes”. “Misschien eigenlijk ook helemaal geen ondergrond”. “Te verhalend”. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!
Vervolgens ligt het hele proces zeker twee weken stil. Zowel de klant als ik vermijden de hele issue. Maar langzaam maar zeker komt de deadline dichterbij. Zelf helemaal niet blij meer met het ontwerpproces en het resultaat, besluit ik nog 1 poging te doen. Ik neem de voorwerpen uit de voorstelling als uitgangspunt voor een nieuw beeld. Kleurrijk, uitnodigend, nieuwsgierigheid opwekkend. En met de schets van de man in het midden. Hoewel ik nog best een alinea of twee zou kunnen wijden aan dit laatste stukje van het proces, laat ik het hierbij. De klant is helemaal blij met het laatste voorstel en het podium is nu aan het uiteindelijke affiche. Die vind je in het blogbericht van morgen….
En als je je afvraagt of ik ooit nog samenwerk met deze klant? Ongetwijfeld! 🙂
Dit vind je misschien ook interessant:
9 Responses to De meest moeilijke klant ooit!
Geef een reactie Reactie annuleren
Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Klaartje werkt(e) voor:
De Volkskrant, Heijmans, Rabobank, Zorg en Zekerheid, UItgeverij Zwijsen, Bibliotheek Midden-Brabant, ASN bank, Interpolis, PostNL, NCRV, Ministerie van Sociale Zaken, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Credit Agricole, IND, uitgeverij Noordhoff, Blink educatie en UPC
[…] Klaartje heeft over deze pittige samenwerking nog een blogbericht geschreven onder de titel “De meest moeilijke klant ooit”. Het is een erg leuk bericht. Niet alleen omdat ik daarin als klant op charmante wijze gefileerd wordt, maar ook omdat het een interessante inkijk geeft in de totstandkoming van een illustratie. Lees het bericht hier >> […]
:-)) (zo heb ik ook een odd man out op de bank zitten!)
hahahahaha!
Meesterlijk Klaartje! Mooi verhaal.
Leuk om te horen Bjorn, dank je wel!
hihi, maar zo’n klant trekt dan wel heel mooie ontwerpen uit zijn ontwerper! ik hoop dat hij je goed heeft beloond!
Ik heb voor de geleden emotionele schade een etentje afgedwongen! (als extra bonus)
Heel herkenbaar!!! Om gék van te worden, … maar ook wel weer grappig.
Vooral leuk om later op terug te kijken.
Ha Ilka, op de een of andere manier had ik al verwacht dat jij op deze blogpost zou reageren! 😉